2014. december 22., hétfő

WC csere panellakásban, házilag

Ilyen volt:Ilyen lett:

A baj vele az volt, hogy:

  • csúnya
  • a SCHELL szelep nem ad elég vizet a nagy dolgok eltávolításához, emiatt a lyukban lévő víz sosem teljesen tiszta
  • a hátfal hullámos
  • a tapéta foszlik
  • a PVC padló a 70-es éveket idézi
  • a küszöb felesleges 
  • a képen nem látszik, de a világítás egy buranélküli izzó az ajtó felett stb.
A tervem az volt, hogy a padlót kicserélem valamiféle laminált lapra, mert a hidegburkolattól fázom, és szeretek mezítláb járkálni a lakásban. A csészét szintúgy cserélem, és a szelep helyett egy lehetőség szerint nagyon vékony, alacsonyra  szerelhető tartályt veszek, és így remélhetőleg nem kell annyira előrehozni a csészét, hogy ne lehessen elférni. A hátfalat gipszkartonnal fedem be, egyszerű, gyors és olcsó megoldás, és ha később bontani kell, nem fog nagyon fájni. 
Csempézés egyelőre nem lesz, mert a konyha- és a fürdőfelújítás is éveken belül aktuális lesz, ami biztosan hátfalbontással jár, majd ha mindez kész, visszatérek a csempére.

Kis helyiségünk szélessége kb. 81 cm, mélysége a hátfalig 95 cm. A belmagasság 2 m 52 cm, a csésze ajától a küszöbig 42 cm-ünk van, a cél, hogy ez a lehető legkevesebbel csökkenjen.

Ahhoz, hogy pontos terveket készíthessek, előbb lebonottam a hátfalat, hogy láthatóvá váljék a lényeg.


Kellemes meglepetésemre kiderült, hogy a hátfalat még hátrább is lehet vinni akár 5 cm-rel is, így nem muszáj extravékony tartályban gondolkodni. A másik, kevésbé kellemes meglepetés az volt, hogy a különmérők előtti időkben használt felső tartály csövét jól megyhagyták fent, amihez biztosan nem nyúlhatok, mert ahhoz az egész ház vizét el kellene zárni, emiatt a hátfalban fent lesz egy lépcső, hogy elférjen mögötte a vízcső, és így meghagyhatom a régi szellőzőkürtőt is.

Három délutánba telt, mire a csésze alatti rész kivételével mindenhol felkapartam a padlót, spaklival és vésővel, és kifújtam a csövek körüli hézagokat purhabbal. Még a szomszéd felé is volt egy lyuk a falban, azt is kifújtam, és a lötyögő szellőzőkürtőt is a habbal rögzítettem. Kiszedtem a küszöböt is, és mivel a parkettát is részben az tartotta, annak a helyét is kifújtam. Íme:

Ezután egy cerkával és egy vízmértékkel bejelöltem a falon, hogy meddig lehet hátrább tolni a leendő falat, úgy, hogy még maradjon hely a tartóprofiloknak, majd egyórás kalapálás és vésővel feszegetés árán megszabadultam a falba belőtt szögekkel rögzített régi hátfaltartó vasaktól. Volt 4 m UV és 6 m CW profilunk, azt hittem, ez elég lesz, de nem. A profilok felhasználása után a hátfal várható merevsége nem tűnt elegendőnek, ezért vettem még plusz merevítésnek 25x48-as építési fát a szomszéd Baumaxxban


Részben szintén merevítési célt szolgál a polc is, amit középre beraktam. Hátul CW profilra fektettem, elöl pedig egy régen beépített keresztvasra fektettem,és az első profil alsó pereme alá is bebújtattam. Jó szolgálatot tesz majd tisztítószerek tárolására, gondoltam.

És itt érkeztünk el ahhoz a ponthoz, hogy nem lehetett tovább kerülgetni a forró kását, meg kellett bontani a vízcsövet. Elzártam a mérő előtti pillangószelepet, és nekiestem. Az öblítővizet bevezető cső wc felőli végét a gumiharang próbálta szigetelni, ami több karika dróttal vett atombiztossá téve. Először ezeket szedtem le, utána már gond nélkül kijött a pipa a csészéből. Utána hajszárítóval nekiestem a Schell alatt a műanyag csőnek, Pár perc melegítés után mérsékelt erőfeszítés árán meg is mozdult, ki tudtam csavarni a szelepből. Aztán több percnyi óvatos (nehogy eltörjem a csövet) erőlködés következett, hogy a szelepet le tudjam csavarni a csőről... De az csak nem mozdult, ezért befújtam a menet körül vastagon WD40-nel, hátha segít, és vártam 10 percet... és a WD40 csodát tett, megmozdult a szelep... 

és ezután sorban a 90 fokos idom, a csőhosszabbító, és a másik 90-es idom is.

Végül csak a bejövő csőből leágazó T idomba csavart közcsavart hagytam meg.


Ezt a közcsavart, meg az egész csőszerelvényt mindenféle mérésekkel, cm-ből inchbe átváltással, de főleg inkább mérettáblázatok böngészése és a vakhit alapján 3/4" méretűre saccoltam, ehhez is vásároltam be a szerelvényeimet: egy 3/4-1/2 szűkítő karmantyút, egy 2 és egy 5 cm hosszú csaphosszabbítót, bele pedig egy 1/2"-es sarokszelepet. Ezeket jól össze is tekertem 6-8 menet teflonszalaggal:

Aztán mivel csöpögött, mindig húztam rajta picikét, egészen addig, amíg el nem törtem a csaphosszabbítót. Akkor aztán spriccelt a víz, gyorsan elzártam, és elfutottam a szerelvényboltba újabb alkatrészekért -- a biztonság kedvéért mindegyikből újat vettem -- és a következő próbálkozásnál már midegyik illesztésnél legalább 8 menet teflonszalagot tekertem, és csak kézzel húztam meg az elemeket, miután vízbe mártva síkosítottam a meneteket. Így már nem is csöpög, és el se tört, voilá.
Beépítettem ezután egy kis pluszmerevítést is, és folytattam a gipszkartonnal:


Utána egy remek kartonozófűrésszel kivágtam a 15x15-ös szerelőajtók helyét:

Bekötöttem a mozgásérzékelőt és elhúztam a vezetékeket kb. oda, ahova a három szpotot terveztük, körkivágóval kivágtam a plafonra szánt kartonokból a helyüket és ott kidugtam a vezetékeket, és rákötöttem a foglalatokat is, és bele az égőket, hogy legyen fény minél gyorsabban.
Kétoldalt ormótlan szerelődobozok voltak a falra ragasztva, bennük a rég nem használt, feszültségmentes vezetékek, amit valaha talán a közös elszívót kapcsolhatták -- na, ezeket szépen leszigeteltem és behajtottam a plafon fölé.


És jöhetett a simítás. Közben leszedtem a tapétát is, és lekapartam a falról a mozgó rétegeket.
 

Ezt követően jöhet a legérzékenyebb rész, a wc ki, wc be. A kivétel simán ment, két csavar kilazít, és már mocorgott is a kicsike. Simán kicsúszott hátul is a halálraszilikonozott csőből. A csonkra rögtön húztam egy zacsit, és jól körbetekertem szigetelőszalaggal, nehogy a felettünk lévő két emelet mellékterméke gellert kapva beköszönjön. A padlót is felkentem az általános alapozóval, hogy a palmafix jobban ragadjon.

A küszöbnél teherkiegyenlítés céljából beágyaztam a purhabba egy darabot egy régi laminált padlólap maradékából. Utána megkezdtem a padlólap lerakását. Végül olyan lapot vettünk, ami hasonlít a lamináltra, de teljesen vízálló, nincs benne papír meg fa egyáltalán, viszont ragasztani kell, mint a PVC padlót:

Aztán odamértem az új csészét a régi helyére. A csonkot szinte a falig le kellett vágni, mert flexibilis cső minimum 25 cm-t mindenképp elfoglal, rövidebbre nem lehet összenyomni. A levágott csőcsonkom 11,5 cm-es külső átmérőjő volt, ebbe simán belecuppant a flexibilis csövem 8-as névleges méretű vége, amin több gumigyűrű van, és tökéletesen szigetelt szerencsére azonnal. A wc hátsó csövének 10-es a külső átmérője, erre a bevizezett 12-es gumis vég simán rácsúszott, és szintén problémamentesen tömített.

Jöhetett a tartály, a magyar panelluxus: Dömötör LUX. A szerelési útmutatón van mindenféle, de annál többet bíznak a fantáziádra és a fűrészedre. Először majdnem rossz helyen vágtam el a csövet, de szerencsére gyanakodni kezdtem, és rájöttem, hogy csak a felső szereléshez szánt alkatrészek véletlen méretegyezése zavart meg. Végül vagy másfél óra illesztgetés után beállt minden, felkerült a tartály:

A hátfal hátrább került, a tartály 14 cm mély, így a csésze se került előbbre. Víz bekötve, tömítettség is rendben. Jöhetett a glettelés, a csiszolás, az alapozás és a festés, és ilyen lett:


De lássuk a piszkos anyagokat és anyagiakat!
  • 1 tábla impregnált gipszkarton, 12,5 mm-es, 2372 Ft
  • vinyl laminált padlólap 1 csomag, 13.357 Ft
  • hátsókifolyású, álló wc, cersanit, 7999 Ft
  • dömötör lux tartály, 6999 Ft
  • OBI hófehér diszperzit, 2 liter, 1299 Ft
  • pattex palmafix 0,8 liter, 2899 Ft
  • akciós 2 db-os halogén szett, 2999 Ft
  • általános alapozó, 1 liter, 699 Ft
  • 25 cm-es flexibilis vízbekötőcső, 799 Ft
  • mozgásérzékelő, 1999 Ft
  • sniccer, 399 Ft
  • mofém sarokszelep, 1699 Ft
  • wc-rögzítő csavar, dübel készlet, 599 Ft
  • festéklehúzó tál, 699 Ft
  • szaniterszilikon, 1199 Ft
  • 750 ml purhab, 1099 Ft
  • wd40, 899 Ft
  • fogazott, műanyag ragasztókenő készlet, 499 Ft
  • 1 tábla 9,5 mm-es gipszkarton, 1298 Ft
  • flexibilis wc-bekötőcső (lefolyóhoz), 3199 Ft
  • gipszkartonprofilok, csőidomok, 4552 Ft
  • 2 db sittes zsák, 160 Ft
  • további 2 flakon purhab, 2480 Ft
  • 2 db 15x15-ös szerelőajtó, 1640 Ft
  • csőidomok az eltörtek helyett, 1680 Ft
  • építési fa, 2x4 m, 1100 Ft
Összesen 64.622 Ft + kb. 5 nap munka

Ebből 40.000-et a kollégáktól kaptuk ajándékba utalványon, ezúton is köszönjük szépen!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése